Van Mui Ne tot Sa Dec

12 februari 2013 - Sa Dec, Vietnam

Mui Ne tot Sa Dec

Na een goede nachtrust in ons goedkoopste (en zeker niet het slechtste) hotelletje fietstocht naar Mui Ne. Eindelijk naar terug wat afkoeling aan het strand. Een bloedhete dag maar wel zeer mooi, we waren precies in de Savanna, langs een binnenweg met weinig verkeer…doet wel goed om de drukte van de higway nr 1 even achter te laten. Prachtige bergen, mooie velden, werkende mensen op het veld, allemaal heel vriendelijk. Aangekomen aan de kust, beiden al redelijk overhit…toch maar even een duik genomen (met ons fietsbroekske aan)aan een verlaten strand.

ooo zooo moooiii

In mui Ne het eerste hotelletje genomen aan de kustweg. Achteraf gezien beetje een misstap…the place to be was blijkbaar enkele kilometers verder…Strand hier niet zo denderend. Volgende dag daarom besloten om een brommer te huren waar we dan gemakkelijk mee naar het strand kunnen. Onze eerste pechdag!!! Brommer gestolen vlak voor mijn neus terwijl Dirk werd afgeleid door een oudere Vietnamees…het ging allemaal zo snel…Heeft ons wel een katerke bezorgd en natuurlijk ook wat extra centjes want diefstalverzekering bestaat hier niet. Dit bracht een beetje een domper op mijn langverwachte strandvakantie maar dit gaan we zeker goedmaken in Cambodja…en we hebben ons lesje wel geleerd. Onze laatste dag in Mui Ne hebben we wel heel mooi afgesloten met een barbequeke waar we krokodil van,t spit hebben gegeten…heel lekker!

Mui ne strand...

Na een busritje van 5 uur aangekomen in Saigon, Na wat rondfietsen in deze metropool (ongeveer 8 miljoen inwoners)dan toch een goed hotel gevonden, redelijk in het centrum. Het is hier een enorm hectische toestand want de tet feesten (chinees nieuwjaar) gaan hier bijna van start. Overal is men in de weer om de straten te versieren met bloemen en prachtige lichten. Het slenteren in de stad is zeer vermoeiend vanwege de constante drukte…zijn wij niet echt gewoon.

Zaterdag 9/02

Toch nog eens geriskeerd om brommer te huren om de befaamde tunnels in Chu ci te bezoeken. Een goei 100 km over en weer…dit in de aanvang van de tet feesten…een hachelijke onderneming. Onderweg twee brommer accidenten vlak voor onze neus zien gebeuren…hectisch gewoon maar Dirk heeft ons er veilig doorheen gesluist!

In de tunnel, hoog= 1.00m hoog

Daar krijg je een video te zien, een reclame voor het verzet van de Vietcong tegen het zuiden en de Amerikanen. Vervolgens ga je de tunnels (waar de Vietcong zich verscholen tijdens de oorlog en vanwaar ze midden in vijandelijk gebied aanvallen uitvoerden tegen de Amerikanen) in samen met een gids...pikkedonker...brrrrrrrr (in totaal 250 km tunnels tot 3 verdiepen, 10 meter onder de grond) Verder kregen we ook verschillende valkuilen te zien. Deze waren een ware nachtmerrie voor de Amerikanen, putten met vlamscherp geslepen bamboestokken, of rollen met lange ijzeren pinnen,...De Vietnamezen waren hier redelijk fantasierijk in !

Zondag 10/02

00.00 uur naar de boulevard naast de Mekong voor het vuurwerk, totale waanzin !!! Oneindig veel Vietnamezen, allemaal op hun brommer ( vaak heel het gezin op 1 brommer) samengestroomd om het vuurwerk te bewonderen. Wel net iets indrukwekkender dan bij ons in,t stad………..HAPPY NEW YEAR

Vuurwerk zien op den brommer.... voor alle vietnamezen toch... de straten staan gewoon prop vol     Prachtig vuurwerk....

Dag erna was de eerste keer dat de stad wat later in beweging kwam, je zou zelfs zeggen dat het rustig was, wij hebben er in elk geval wel een rustig dagje van gemaakt. Naar de opera geweest om Vietnamese show te gaan kijken (was goed meegevallen) en daarna nog ene gaan drinken in een bruin kroeg met Kris, Ne Schotenaar die getrouwd is met een Vietnamese en sinds verschillende jaren hier in Saigon woont. Kris heeft ons ook al af en toe bijgestaan met wat goede raad…

Maandag 11/02 (fietstocht naar My Tho)

Om 5.30 uur opgestaan, om 6 uur op ons fietske…niet echt een leuke fietstocht want weer enorm druk op de wegen, alle Vietnamezen zijn onderweg om familie te gaan bezoeken. Toch een 75 km gefietst en voor de middag hadden we al een hotelletje gevonden. Namiddag samen met heel veel Vietnamezen uit de buurt de plaatselijke snake farm geweest. Heleboel cobra,s gezien…leuke namiddag!

Snake, dirk zijn grootste nachtmerrie

Dinsdag 12/02

En weer vroeg op want weer fietsen geblazen, de benen waren niet zo goed als gisteren en ook nog eens vertraging opgedaan want ikke (Dirk) verstrooid als zo vaak ons kaart in hotel laten liggen en stukje moeten terugfietsen. Uiteindelijk wel geraakt in Sa Dec, een goei 65 km gefietst en ook nog een heel stuk tussendoor met de boot gedaan. Hierbij hebben we voor het eerst een mooie indruk gekregen van de Mekong Delta die we de volgende dagen gaan doorfietsen.

Water, bootjes , water en nog eens bootjes   Hangmat op den boot mmmm

1. Ronny:
    12 februari 2013
    Spijtig van de gestolen bromfiets.
    Maar tracht verder te genieten van je droom vakantie.
    Julie hebben al veel mooie dingen gezien waar wij ook mee kunnen van genieten.
    Groetjes hé;;;;
  2. Josy:
    12 februari 2013
    Eindelijk hebben we je reisblog gevonden ! Dat ziet er nog eens avontuur uit ! En, mooi kleurtje dat je ervan krijgt, van dat fietsen !!! Pak jullie tijd want zo'n reis is zo uniek en dankzij de leuke foto's reizen we van uit onze luie stoel mee. Chapeau voor Dirk die je goed in het oog houdt! Een grote verantwoordelijkheid toch? Dikke knuffels J and J
  3. Marlies:
    Mannekes.....jullie zijn goe bezig, klinkt het! Echt tof om te lezen!!! Zijn jullie naar de woestijn geweest in Mui Ne?
    Lees uw mail, ik heb een paar cambodja-tips doorgegeven.
    Cool cool cool....respect voor dat fietsen, jullie hebben ongetwijfeld een unieke bijzondere reis.
    Tot 1 van de...?! ;)
  4. VERCAUTEREN:
    12 februari 2013
    van het ene naar het andere avontuur,en dan al die fiets tochten
    ik zie er al naar uit samen met jullie te fietsen,zal maar al gaan oefenen ,en dirk ben benieuwd naar je keuken, als we komen eten op zijn vietnamees....en dirk hoe is het met de pedalen,zo te lezen gaat het goed, we kijken weeral uit naar volgend bericht dikke kussen van Rit/Pros
  5. Luc en Stien:
    12 februari 2013
    Alweer een prachtig meelezerke. 't Is precies of we zijn er een stukje bij, alleen worden wij er niet moe van hé. Laat die pech niet teveel aan jullie hart komen, blijven genieten!!
  6. Caroline:
    Hey inge en dirk, fijn te lezen dat jullie ondanks de tegenslagjes, hier en daar, er toch het allerbeste van maken. Keep up the good spirit en geniet van elk moment.
    Steeds leuk jullie avonturen te volgen :-) en wees alsnog voorzichtig! super foto's!! XXX
  7. Caroline:
  8. Inge Rumes:
    13 februari 2013
    Ziet er allemaal, spannend en ontspannend uit. Geweldig !
  9. Marcella:
    Helaba,
    Ziet er een fantastische reis uit. Leuk wel dat we het langs deze weg een beetje kunnen volgen!
    Groetjes
    Rozemaaiers
  10. Bo:
    13 februari 2013
    Hey Inge en dirk,
    Weer prachtverhalen voor ons om te lezen. Geniet ervan en zeker voorzichtig zijn.

Dikke kus van ons
  11. Koen:
    15 februari 2013
    Wat een avonturen, zeg!
    Morgen ga ik naar de fietsbeurs in Mechelen. Eens zien of ik een planneke vind voor een mooie tocht. Maar misschien blijft het bij "limburg fietsparadijs"...
    En volgend jaar staan jullie op de beurs als 'informant?!